Earn And Passive Income

Posted on September 7, 2006. Filed under: Financial Literature |

Earn = mendapatkan
Passive = tidak aktif
Income = pendapatan
Earn income dan Passive income adalah pengkelasan income dengan merujuk kepada proses bagaimana sesuatu income itu terhasil. Ini bermakna, passive income bukanlah bermaksud income kita tidak aktif ataupon tidak boleh digunakan 😛


Earn income merujuk kepada proses penghasilan income dengan cara mendapatkan income tersebut. Contohnya, makan gaji, berniaga sendiri, menjual di ebay, menawarkan khidmat web design.

Passive income pula merujuk kepada proses penghasilan income dengan cara income tersebut didapatkan melalui usaha pada permulaan sahaja. (kadang-kadang boleh aggressif) Seperti menyertai affiliate, melabur secara fundamental, sleeping partner, venture capitalist, sewa rumah.
Adalah sangat mudah untuk membezakan earn dan passive. Tanya ini pada diri anda: adakah apa yang sedang aku buat ini membolehkan aku menjana wang bila aku sedang tidur?

Kita selalu dengar, Multiple Streams of Income (MSI). Bagi orang yang tidak dapat membezakan antara earn dan passive, amatlah sukar melaksanakan MSI. Difikirnya banyak tenaga yang bakal digunakan..Sebenarnya tidak begitu.

It should be, ‘Multiple Streams of Passive and Earn Income, Where the Latter can be less or none’ (maaf sekali lagi grammar aku)
Terjemahan: Sepatutnya, ‘Pelbagai Cabang Pendapatan Pasif dan Pendapatan Earn (ah..lemah BI dan BM), dimana Earn Income boleh kurang ataupun tiada langsung’.

Contoh pada diri aku:
Earn income: Makan Gaji
Passive income: Sesuatu dalam internet (belum mengatasi earn income), bina web servis (sedang diusahakan, 0 revenue yet. contoh web servis: ebay, bukan berniaga di ebay, tapi ebay itself, ambil perhatian, aku taklah sampai tahap buat web cam ebay 🙂 )

Bagaimana dengan anda?

Rule of thumb mudah: Jika Passive income 2 kali ganda Earn income, anda bertuah.. selamat melipat gandakan kekayaan.. jangan lupa memberi pada yang hak melalui sedekah.. 🙂

chaloo..
PENGUMUMAN: Aku akan outstation bermula Jumaat sehingga Ahad, iaitu pada 8, 9 dan 10 September 2006 (beginilah nasib seorang pekerja 😦 ). Memandangkan aku menulis setiap hari tanpa menyimpan apa-apa stock tulisan, adalah dimaklumkan tiada post pada hari-hari terbabit. Aku meminta jasa anda untuk vote blog aku supaya tak le drop terus dari carta smartusaha tu… dalam tempoh sementara tersebut, komen akan di set kepada “An administrator must approve the comment (regardless of any matches below)” Segala komen akan diapprove bila aku balik nanti. 🙂 I’m back. Rupa-rupanya besok keje dalam Kedah jer.. wokeh.. penat lagi.. kalo aku larat lagi, aku nulis sikit…

Make a Comment

Tinggalkan Jawapan

Satu Respons to “Earn And Passive Income”

RSS Feed for Blog En. Aku Comments RSS Feed

Passive Income: Tak yah keje pon dapat gaji gak.. Best2..


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

