Cash Flow

Posted on September 5, 2006. Filed under: Financial Literature |

Sebenarnya aku masih berfikir untuk sama ada mahu bercerita pasal duit yang aku dapat tanpa aku online dan bekerja atau tak payah bercerita lagi.. dan aku memilih untuk tidak bercerita lagi 🙂

Jadi, inilah dia satu istilah dalam category Financial Literature aku..

CASH FLOW

Apa itu cash flow?
Cash flow adalah flow cash anda atau dalam bahasa melayu, aliran tunai anda.

Macamana tu?


Pengiraan mudah, duit dapatduit pakai = cash flow anda

Cash flow kita kira ikut bulanla.. senang cite sket, kan? jadik:

(Untuk bekas graduan sc comp dan bekerja dengan gaji rm1000, tinggal sendiri dan belum berkereta)

Duit dapat
Gaji – RM1000
Total – RM1000

Duit pakai
KWSP dan SOCSO – RM200 lebih kurang
Bayar PTPTN – RM150
Prepaid – RM30
Minyak Motor – 4 x RM3 = RM12 – bundar ke RM20 (cover mana-mana expense lain)
Makan – 30 x RM5 = RM150
Sewa rumah – RM50
Utiliti rumah – RM50
Total – RM650

duit dapatduit pakai = cash flow
RM1000 – RM650 = RM350
Tahniah kerana cash flow anda positif, bleh simpan untuk kahwin.. tapi sikit sangat la.. itupon pengiraan kasar sahaja, tidak termasuk beli cd movie, belanja dating dan seumpamanya…

Kesimpulan, untuk tinggikan cash flow anda, perbanyakkan earn income dan passive income… yes, more to come.. hahaha… stay tune.. ok, tak paham? tak setuju? sila komen.. terima kasih 🙂

Wikipedia: Cash Flow
edit: oh ya, lupa untuk menambah, sebab itulah pada satu tahap, gaji tidak menentukan anda boleh bebas kewangan. bayangkan dengan gaji RM5000 tetapi perlu digunakan sebanyak RM5000 jugak, cash flow anda adalah 0!

Make a Comment

Tinggalkan Jawapan

10 Respons to “Cash Flow”

RSS Feed for Blog En. Aku Comments RSS Feed

Hari ni belajar cash flow ngan Aku. Info yang baik bagi orang macam saya. 🙂

mula2 sekali, tahniah di atas usaha ko buat blog ni. cantik menarik, cikabom.

cash flow ??????

tanpa kita sedari, kita hanya dpt duit dan bagi kpd org lain.

kecuali, kalau kita ada 10% utk buat simpanan demi keperluan masa depan.

Menarik.. penjelasan yang cukup jelas.. 🙂

Hmm, cash flow lah elemen yang terpenting dalam perancangan kewangan sebenarnya. Syarikat2 yang ada pun turut monitor healthiness depa dengan cash flow, bukan balance sheet atau pnl

Wah… nampaknya satu teknik post yang membuatkan orang betul2 faham tahniah 😀

[…] Sebelum ini aku menyentuh dalam bahagian Financial Literature, betapa ahli professional pon tewas jika tidak ‘pandai kewangan’. Bagaimana jika kita telah master dengan semua selok belok kewangan? Kemungkinan kita akan beroleh kebebasan kewangan adalah 99%. (anggaran aku sahaja, tiada fakta sokongan ). Tetapi terkadang kita memerlukan kebolehan membuat keputusan jika sesuatu yang hendak dipertimbangkan adalah positif dari sudut financial literature. Contohnya, adakah HYIP itu bagus? Tidak dinafikan, HYIP (High Yields Investment Program) menjanjikan keuntungan yang tetap, dimana dari sudut penilaian kewangan, ia adalah suatu yang positif. Jika merujuk kepada post Cash Flow aku, investment anda di dalam HYIP boleh dimasukkan di bahagian ‘Duit Dapat’. Sesuatu yang bagus untuk menaikkan cash flow anda, bukan? Tetapi ada sesuatu yang tidak kena dengan HYIP dari sudut Art of Decision Making: Rule #1. […]

Hmm betul tu tantang cash flow saya setuju ada seorang marketing executive penah bagitau saya segala hutang piutang cth rumah kereta kredit kad dan blaa blaa tak boleh lebih dari 60% dari pendapatan so itu kira nak dapat tahap cash flow ok le yang lagi 40% cuba ikut nasihat EN Aku…

linn_comel: saya bukan mengajar pon 😛 berceloteh apa yang saya faham jer.

hapisol: ya, kita kena ‘simpan’ di suatu tempat yang menguntungkan.

Fuad: nanti ajar aku stock 🙂 not that i want to know about technical analysis, aku nak tau pasal fundamental analysis.. ko dah abih bace, kan? kalo tak leh pasal fundamental tu pon tak pe.. tu lambat lagi.. ajar aku cemana nak start invest kat stock dah le… dari a -z.. tak pon ajar di blog ko.. sure ramai berminat..

Walikard: yup.. baru tadi terdengar boss bincang pasal cash flow ngan member2 dia..

Labanon: kebetulan jer tu.. biasanya orang tak paham 🙂

tazamfn: woohoo.. good input..

[…] ” Mesti perbanyakkan aset. “  Untuk menceritakan kepentingan aset, penolakkan terhadap liability dan bagaimana semua ini menjadi munasabah dengan cash flow yang pernah kita bincangkan, sila ambil perhatian secara extreme terhadap penulisan aku dibawah ni. […]

[…] Kita biasanya memilih untuk membeli jam tangan jenama A kerana harganya murah. Dan menolak jam tangan jenama B walaupun nilainya lebih baik. Mari kita tengok apa yang akan terjadi kepada cash flow kita akibat tersalah memilih antara nilai dan harga. […]


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

