First Post For Financial Literature

Posted on September 4, 2006. Filed under: Financial Literature |

The reason why so many Malaysian professional fall trap with Get Rich Scheme might be that they are illiterate financially.

Amacam bahasa Inggeris aku? ok ke? hehehe…

Ini adalah post pertama ke arah penulisan berkenaan financial literature. Apa itu cash flow, net worth, liability, asset, balance sheet dan seumpamanya adalah istilah-istilah yang perlu difahami agar kita mempunyai pemahaman yang jelas mengenai kewangan.


Mungkin juga inilah sebabnya mengapa boleh wujud jutawan yang tidak berpendidikan formal yang tinggi. (alamak, BM pon aku kantoi jugak ke..) Mereka ini biasanya financial literate, walaupon mereka sendiri tidak pernah mendengar istilah-istilah kewangan yang rumit itu, mereka mungkin mempunyai istilah mereka sendiri!

Bagaimana mungkin anda menjadi seorang yang berwang jika anda tidak tahu menguruskannya? Anda sendiri tidak tahu ke mana wang anda hilang. Pelik bukan? Ini bolehlah diibaratkan seperti anak-anak kecil yang tidak tahu ke mana hilangnya makanan yang dimakan. 😉

Oleh itu, persiapkan diri anda. Fahami dan hidupi hidup yang penuh dengan kebijaksanaan dalam kewangan. Post-post yang akan menyusul akan memperincikan setiap istilah tersebut, disesuaikan dengan gaya hidup kita.

Disclaimer: Aku bukanlah bekas graduan perakaunan. Mungkin mereka yang mendalami bidang ini mempunyai pandangan yang berbeza. Walau bagaimanapun, apa yang akan aku sampaikan adalah apa yang aku fahami dan anuti (bukan anut agama lain ye..) Anda bebas untuk tidak percaya dengan apa yang aku tulis. Harap maklum. 🙂

Make a Comment

Tinggalkan Jawapan

2 Respons to “First Post For Financial Literature”

RSS Feed for Blog En. Aku Comments RSS Feed

Sokong2.. Aku rasa ada satu lagi yang penting sebagai tambahan kepada financial literature, disiplin. Memang dah berlambak buku kat pasaran pasal pengurusan kewanngan, tapi berapa kerat jek orang yang betul2 buat apa yang dia tahu.. Mula2 blajar, pastu buat secara disiplin…

aa.. itu betul sangat2… aku dulupon takde disiplin.. skang ni, ok sket le.. hmm.. kene mantapkan disiplin lagi..


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

